Frank Krake | Ik wilde niet dat je aan mijn boek kon zien dat het is uitgegeven in eigen beheer

Je zelfuitgegeven boek omhoog gehouden zien worden bij De wereld draait doorFrank Krake overkwam het met Menthol, de geromantiseerde biografie van de zwarte man die Nederland leerde tandenpoetsen. Wat is Menthol voor boek en waarom gaf Krake het uit in eigen beheer? door Roos Geerse

Met self publishing kan je het verschil maken in de brei aan nieuwe boeken die wekelijks verschijnen.

Met self publishing kan je het verschil maken in de brei aan nieuwe boeken die wekelijks verschijnen.

Wie was Joseph Sylvester, bijgenaamd Menthol, en hoe kwam je op het idee om een boek over hem te maken?
Joseph Sylvester was een zwarte man in een blanke wereld met een enorm gevoel voor rechtvaardigheid en trots. Een vrijbuiter en avonturier, maar ook een filosoof en denker. Iemand met meerdere gezichten en een buitenkant die niets zegt over de binnenkant zit. Ik bin swart van boeten, maor mooi van binnen. En you Hengeler bint mooi van boeten, maor pikswart van binnen.
Als klein kind logeerde ik bij mijn grootouders. Die spraken al vol ontzag en met respect over de eerste zwarte man buiten de Randstad. Mijn opa deed zaken met Menthol en later met zijn vrouw Roosje. Anderhalf jaar uitgebreid onderzoek ging vooraf aan de publicatie van dit boek. 

Het boek speelt in de eerste helft van deze eeuw. Is het toch nog actueel?
Er is een duidelijke parallel met de huidige tijd te trekken en dan vooral de situatie mbt vluchtelingen, de onveilige wereld om ons heen en het tandeloos toekijken van al die grommende overheden, organisaties en mensen.
Het mooist laat zich dat omschrijven met een citaat van Menthol, gepubliceerd in de krant in 1946. Menthol is een filosoof. Hij is van meening dat deze wereld plaats voor allen biedt en dat ieder mensch een behoorlijk bestaan gewaarborgd kan zijn. ‘Wij zijn echter verder dan ooit van dit ideaal verwijderd’, aldus Menthol. ‘En dat komt doordat er teveel gepraat wordt en te weinig daden worden verricht. Wanneer ik iets zeg , dan moet ik dit met daden kunnen ondersteunen. Is dit niet het geval, dan kunnen we van zwendel spreken. En zoo is het op het oogenblik in de wereld’. Daar hoef je toch niets aan toe te voegen?

Wat voor mensen kunnen beter niet aan dit boek beginnen? En wie gaat het wel waarderen?
Iemand die van avontuur, een stukje geschiedenis en mooie beelden (foto’s en documenten) houdt is aan het juiste adres. Verwacht geen hoogstaande literaire volzinnen, maar smeuïge ongeloofwaardige, maar waargebeurde verhalen.

menthol

Joseph Sylvester was een zwarte man in een blanke wereld met een enorm gevoel voor rechtvaardigheid en trots.

Waarom heb je besloten dit boek zelf uit te geven?
Na gesprekken met diverse grote uitgevers gaven ze allemaal een andere richting aan dan ik met het manuscript voor ogen had. De één wilde er een compleet fictie verhaal van maken, van een andere uitgever moesten alle foto’s eruit (terwijl die juist het verhaal versterken en absoluut uniek zijn en het verschil maken) en weer een andere wilde dat ik een hele verhandeling zou schrijven over het Amerika van de jaren 1910-1920. Ik vond al die goedbedoelde suggesties afbreuk doen aan het verhaal over Menthol. En men zat als uitgevers onderling dus ook niet op één lijn. Menthol laat zich nu éénmaal niet zo makkelijk in een hokje stoppen, net als Joseph Sylvester destijds eigenlijk. Dan hou ik liever vast aan de oorspronkelijke koers, waar ikzelf voor meer dan 100% achter stond en sta.
Daarbij ben ik een onbekende auteur en zou ik bij een grote uitgever één van de velen zijn en ergens achter in de rij komen wat budget, aandacht en publiciteit betreft. Dan doe ik dat liever zelf, steek mijn nek uit en ga kopje onder of pluk juist de vruchten. Dat laatste is nu het geval. Daarbij heb ik gemerkt dat als je als auteur zelf de media benadert, je een stuk serieuzer wordt genomen, omdat meestal speciale afdelingen van uitgeverijen dat doen. Wie kan er nu beter een verhaal vertellen over het boek dan de auteur zelf?

Zelf uitgeven betekent ook dat je alles zelf moet coördineren en financieren. Hoe heb je dat aangepakt?
Ik heb een heel goede redacteur ingehuurd, Enno de Witt, nog een controleslag laten doen door een extra eindredacteur en een top-vormgever, Paul Scheurink, in de arm genomen. Ik wilde per se dat niemand aan mijn boek zou kunnen zien dat het in eigen beheer is uitgegeven. Het moest en zou top-kwaliteit uitstralen, in alles. Omdat ik het zelf doe, heb ik de prijs ook op 19,95 euro kunnen houden. Het boek is 312 pagina’s dik, met flappen aan beide kanten en is in twee kleuren gedrukt. Bij een uitgever had het zeker 22,50 of 25 euro gekost, maar ik kan met iets minder marge genoegen nemen omdat ik auteur en uitgever tegelijk ben.
Daarom uiteindelijk ook een eigen uitgeverij opgericht, Uitgeverij Achtbaan, en een volledige aansluiting bij het CB genomen. Voor de verkoop heb ik een contract gesloten met een professionele partij, Ef & Ef Media, en bij de promotie flink mijn nek uitgestoken.

Wat heb je allemaal gedaan aan promotie?
De boekintroductie was ronduit spectaculair, met een hele lanceringsshow in een uitverkochte schouwburg van Hengelo voor 900 in Menthol geïnteresseerde mensen. Dat zijn allemaal ambassadeurs geworden, dolenthousiast waren ze. En Boekblad was erbij! Een dag later heb ik de landelijke introductie gedaan op de vierde etage bij Scheltema, met een Caribische band en in een wat intiemere setting. Zeer geslaagd.
Voor de publiciteit heb ik voor een tweetrapsraket gekozen met het voorwerk door boeken PR Boekbureau Not Just Any Book van Cathelijne Esser. Op de dag van de introductie heb ik persberichten laten versturen door ANP Perssupport. Een algemeen bericht en een speciale actie. Ik had foto’s van Menthol die zijn tandpasta-act uitvoert op markten in wel dertig plaatsen in Nederland waarvoor allemaal afzonderlijke persberichten zijn gemaakt. Dan luidde de kop bijvoorbeeld Zwarte zakenman Menthol leerde Delft tandenpoetsen, werd in de tekst weer gerefereerd aan Delft en was de foto bijgevoegd van Menthol op de markt van in dit geval dus Delft. Daarmee werd het bericht lokaal relevant met als resultaat een golf van publiciteit in vele kranten en weekbladen voor Menthol.
Ik vermoed dat er maar weinig uitgevers zouden zijn geweest die met zo’n integrale aanpak zouden zijn gekomen. Vandaar ook mijn keuze voor selfpublishing. Daarmee kan je het verschil maken in de brei aan nieuwe boeken die wekelijks verschijnen.

Share Button

geef een reactie