Recensie | Een boek over bedrog, maar dan anders | Over Liefde van 5 tot 7 van Wanda Reisel

Bedrog is een populair thema in boeken en films, maar Wanda Reisel weet er in haar nieuwste roman een bijzondere draai aan te geven. Zo is de bedrogen Liza Wolf in Liefde tussen 5 en 7 niet van plan zich te laten meeslepen door haar emoties. door Roos Geerse

Misschien is de roman wel het meest geschikte medium om te laten zien hoe mensen hun verstand en verbeeldingskracht kunnen inzetten om hun emoties te reguleren. Helaas zijn er maar weinig romans die dit ook doen. Dat zou kunnen komen doordat uitgeverijen huiverig zijn om boeken op de markt te brengen, waarin de hoofdpersoon niet tragisch is en het ook niet gaat om de stijl of het verhaal. Maar waarschijnlijk zijn er ook maar weinig schrijvers die het kunnen: duidelijk maken hoe je door je gedachten en gevoelens bij te sturen rustig kunt blijven wanneer de dingen weer eens anders zijn dan je had gedacht of zou willen.

Wanda Reisel laat in Liefde tussen 5 en 7 zien hoe mensen hun verstand en verbeeldingskracht kunnen inzetten om hun emoties te reguleren. (foto: Annaleen Louwes)

Wanda Reisel laat zien hoe mensen hun verstand en verbeeldingskracht kunnen inzetten om hun emoties te reguleren. (foto: Annaleen Louwes)

Wanda Reisel is een schrijver die deze kunst verstaat. De hoofdpersoon in haar nieuwste roman, Liefde van 5 tot 7, is Liza Wolf, een journaliste die op net zo’n broeierige dag als vandaag na wat googlen tot de conclusie komt dat haar man nog een vrouw en twee kinderen heeft. We lezen in real time met haar mee wat deze informatie doet met haar, maar ook wat zij doet met deze informatie.

Het heeft me altijd verbaasd dat mensen die sterke gevoelens hebben als het gaat om overspel en bedrog, zich vaak wel kunnen verplaatsen in de vele schuinsmarcheerders in boeken en films. Als je sympathie kunt opbrengen voor een personage dat vreemdgaat in een boek of een film, zou je dan niet ook je oordeel over mensen die vreemdgaan ‘in het echt’ op moeten schorten tot je meer weet over hun motieven, hun gevoelens zowel voor hun nieuwe liefde als voor de oude, wat er precies gebeurd is, enzovoort?

Gelukkig vindt Liza, in haar woorden, dat je je na je veertigste niet meer kunt veroorloven door toedoen van een ander in de vernieling te raken. Daarom laat ze wat er gebeurd is niet te snel tot zich doordringen. Herinneringen geeft ze de kans naar boven te komen door de andere kant op te kijken. Ze erkent dat ze zelf ook niet van alle smetten vrij is. Ze probeert zoveel mogelijk voor haarzelf acceptabele manieren te bedenken waarop ze het gebeurde kan beschouwen. En dan gebruikt ze nog haar verbeeldingskracht om het verhaal van haar en haar man een misschien zelfs wel meer dan bevredigend einde te geven. Hoe ze dat precies doet en welk scenario ze uiteindelijk voor zichzelf bedenkt? Wie dat wil weten, zal dit boek zelf moeten lezen.

Reisels metaforen zijn niet altijd even origineel en soms vergezocht. Maar who cares? Liefde tussen 5 en 7 laat zien hoe je om kunt gaan met de ontrouw van je partner, anders dan door je uit het veld te laten slaan of door het lint te gaan. Dat maakt deze roman de moeite waard.

Roos Geerse is de initiatiefnemer van Buzzboeken.